Таблиця Фінансове право.
Фінансове право — сукупність правових норм, що регулюють суспільні відносини у процесі зібрання, розподілу та використання органами державної влади та органами місцевого самоврядування коштів із метою забезпечення виконання покладених на ці органи завдань
|
Система фінансового права включає:
|
Бюджетне право
|
Податкове право
|
Банківське право
|
Предмет регулювання:
|
1
|
Бюджетна система України, порядок доходів та видатків
|
2
|
Порядок підготовки, прийняття і виконання Державного бюджету України та місцевих бюджетів
|
3
|
Система оподаткування
|
4
|
Засади створення фінансового, грошового, кредитного та інвестиційного ринків
|
5
|
Порядок державного фінансування і кредитування
|
6
|
Статус національної валюти, а також статуси іноземних валют на території України
|
7
|
Порядок випуску та обігу державних цінних паперів
|
|
|
|
|
Таблиця Фінансові правовідносини: поняття, структура, особливості.
Фінансові правовідносини — врегульовані нормами фінансового права суспільні відносини, учасники яких є носіями суб’єктивних прав та юридичних обов’язків, що виникають у процесі здійснення фінансової діяльності держави
|
Структура фінансових відносин:
|
Суб’єкти
|
- держава в цілому або уповноважені нею фінансові органи та кредитні установи, які реалізують у цих відносинах свої владні повноваження;
- фізичні та юридичні особи, що є джерелом накопичення державних коштів через податкові правовідносини
|
Об’єкти
|
гроші або грошові зобов’язання у зв’язку з утворенням, розподілом та використанням централізованих чи децентралізованих фондів коштів (фінансових ресурсів)
|
Зміст
|
- діяльність уповноважених державних органів щодо створення, розподілу та використання державних коштів та здійснення контролю за додержанням законності в цій сфері;
- через матеріальні правовідносини реалізуються права та обов’язки суб’єктів з отримання, розподілу та використання фінансових ресурсів;
- через процесуальні правовідносини відбувається отримання державою у своє розпорядження фінансових ресурсів, їх розподіл та використання
|
Юридичний факт
|
юридичні акти (закони або інші нормативні акти), якими визначаються права та обов’язки суб’єктів, що викликають виникнення, зміну та припинення фінансових правовідносин
|
Особливості
|
- вони мають публічний та імперативний характер;
- вони є юридичною формою виявлення та закріплення фінансових відносин;
- вони мають державно-владний та майновий характер;
- вони побудовані на принципі нерівності сторін
|
Таблиця Джерела фінансового права.
- Конституція України
|
Встановлює обов’язок щодо сплати податків і зборів у порядку та розмірах, встановлених законодавством (ст. 67)
|
Закріплює регулювання відносин у сфері бюджету, податків, грошової системи виключно законами України (ст. 92 ч. 2)
|
Визначає принципи побудови бюджетної системи України (ст. 95)
|
Встановлює бюджетний період (ст. 96)
|
Визначає компетенцію Рахункової палати України (ст. 98)
|
Визначає компетенцію у сфері фінансової діяльності Кабінету Міністрів України як вищого органу в системі органів виконавчої влади (ст. 116, 117), компетенцію місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування (ст. 142, 143)
|
- Бюджетний кодекс України
- Закони України
|
«Про систему оподаткування»
«Про Рахункову палату»
«Про Державну податкову службу в Україні»
«Про банки і банківську діяльність» тощо
|
Таблиця Бюджет: поняття та складові частини.
Бюджет — формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються органами державної влади, органами влади АРК та органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду.
Затверджується Верховною Радою України і набуває сили закону, який у грошовій формі покладає на державні органи обов’язки з мобілізації коштів та надає повноваження на їх витрачення.
За своєю суттю бюджет — затверджений в установленому порядку розпис:
|
доходів
|
видатків
|
усі податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансфери, дарунки, гранти)
|
кошти, що спрямовуються на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом, за винятком коштів на погашення основної суми боргу та повернення надміру сплачених до бюджету сум
|
Складові бюджету
|
Загальний фонд бюджету
|
Спеціальний фонд бюджету
|
Усі доходи бюджету, крім тих, що призначені для зарахування до спеціального фонду
|
Бюджетні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень
|
Усі витрати бюджету за рахунок надходження до загального фонду бюджету
|
Гранти або дарунки, одержані розпорядниками бюджетних коштів на конкретну мету
|
Фінансування загального фонду бюджету
|
Різниця між доходами і видатками спеціального фонду бюджету
|
Таблиця. Бюджетна система України.
Бюджетна система України — сукупність державного бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права
|
Бюджетна система України складається з:
|
Державного бюджету
|
Місцевих бюджетів
|
Бюджет АРК, області, районі бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування
|
Бюджети територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об’єднань
|
Показники зведеного бюджету України
|
- Державного бюджету України;
- зведеного бюджету Автономної Республіки Крим;
- включає показники бюджету АРК, зведених бюджетів її районів та бюджетів міст республіканського значення;
- зведених бюджетів областе;
- включає показники обласного бюджету, зведених бюджетів районів міст обласного значення цієї області;
- зведений бюджет району включає показники районних бюджетів, бюджетів міст районного значення, селищних та сільських бюджетів цього району;
- зведений бюджет міста з районним поділом включає показники міського бюджету та бюджетів районів, що входять до його складу;
- зведений бюджетів Києва і Севастополя
|
Бюджетна система України ґрунтується на принципах
|
- єдності;
- збалансованості;
- самостійності;
- повноти;
- обґрунтованості;
- ефективності;
- субсидіарності;
- цільового використання бюджетних коштів;
- справедливості і неупередженості;
- публічності та прозорості;
- відповідальності учасників бюджетного процесу
|
Таблиця. Бюджетний процес та його учасники.
Бюджетний процес — регламентована нормами права діяльність, пов’язана зі складанням, розглядом, затвердженням бюджетів, їх виконанням і контролем за їх виконанням, розглядом звітів про виконання бюджетів, що складають бюджетну систему України
|
Стадії бюджетного процесу
|
1
|
Складання проектів бюджетів
|
2
|
Розгляд та прийняття закону про Державний бюджет України, рішень про місцеві бюджети
|
3
|
Виконання бюджету, в тому числі у разі необхідності внесення змін до закону про Державний бюджет України, рішення про місцеві бюджети
|
4
|
Підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету і прийняття рішення щодо нього
|
На всіх стадіях бюджетного процесу здійснюється
|
Фінансовий контроль і аудит
|
Оцінка ефективності використання бюджетних коштів
|
Бюджетні повноваження
|
- Учасниками бюджетного процесу є органи та посадові особи, які наділені бюджетними повноваженнями.
- Бюджетними повноваженнями визнаються права і обов’язки учасників бюджетних правовідносин.
- Контроль за додержанням бюджетного законодавства здійснюють: Верховна Рада України; Комітет Верховної Ради України з питань бюджету; Рахункова палата; Міністерство фінансів України; Державне казначейство України; органи Державної контрольно-ревізійної служби України; органи влади АРК; місцеві органи виконавчої влади; органи місцевого самоврядування
|
|
|
|
Таблиця . Податкова політика України: загальна характеристика.
Податкова політика в Україні — діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування у галузі встановлення та збирання податків і зборів (обов’язкових платежів), яка реалізується через визначення:
|
1
|
платників податків та інших обов’язкових платежів
|
2
|
об’єктів оподаткування і ставок податків
|
3
|
видів податків, зборів та інших обов’язкових платежів, що справляються на території України
|
4
|
місцевих податків, зборів та інших обов’язкових платежів
|
5
|
основних принципів надання пільг і звільнення від оподаткування
|
Засадами податкової політики в Україні є:
|
1
|
стимулювання підприємницької виробничої діяльності та інвестиційної активності
|
2
|
обов’язковість сплати податків та інших обов’язкових платежів
|
3
|
рівнозначність і пропорційність
|
4
|
рівність, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації
|
5
|
соціальна справедливість
|
6
|
стабільність
|
7
|
економічна обґрунтованість
|
8
|
рівномірність сплати
|
9
|
компенсації
|
10
|
єдиний підхід
|
11
|
доступність
|
Відповідно до Конституції України:
|
усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порідку, встановленому законом
|
кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом
|
|
|
|
Таблиця. Основні ознаки та функції податків.
Податок — обов’язковий внесок до бюджету відповідного рівня або до державного цільового фонду, здійснюваний платниками в порядку й на умовах, визначених законодавчими актами про оподаткування
|
|
Основні ознаки:
|
|
|
1
|
примусовість і обов’язковість, тобто відсутність у платника вибору (платити чи не платити) і встановлення відповідальності за ухилення від сплати податку
|
2
|
безоплатність, тобто спрямованість коштів від платника до держави, відсутність зустрічних зобов’язань з боку держави
|
3
|
безумовність, тобто сплата податку без виконання будь-яких дій з боку держави
|
4
|
нецільовий характер, відсутність чітких вказівок щодо напрямів використання надходжень від податку
|
5
|
розподіл коштів від конкретних податків між бюджетами різних рівнів і державними цільовими фондами
|
6
|
безповоротність, тобто кошти, сплачені у вигляді податків, не повертаються до платників
|
|
Основні функції
|
|
|
1
|
фіскальна
|
наповнення бюджетів усіх рівнів
|
2
|
контрольна
|
перевірка ефективності функціонування податкової системи
|
3
|
розподільча
|
розподіл частини національного доходу за різними галузями задоволення суспільних потреб
|
4
|
регулююча
|
забезпечення стимулювання одних галузей суспільного виробництва та стримування інших
|
|
|
|
|
|
|
Таблиця. Види податків.
Загальнодержавні податки і збори (обов’язкові платежі)
|
встановлюються Верховною Радою України і справляються на всій території України
|
1
|
податок на додану вартість
|
2
|
акцизний збір
|
3
|
податок на прибуток підприємств
|
4
|
податок на доходи фізичних осіб
|
5
|
мито
|
6
|
державне мито
|
7
|
податок на нерухоме майно (нерухомість)
|
8
|
плата (податок) за землю
|
9
|
ренті платежі
|
10
|
податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів
|
11
|
податок на промисел
|
12
|
збір на геологорозвідувальні роботи
|
13
|
збір на спеціальне використання природних ресурсів
|
14
|
збір за забруднення навколишнього природного середовища
|
15
|
збір до фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення
|
16
|
збір на обов’язкове соціальне страхування
|
17
|
збір на обов’язкове державне пенсійне страхування тощо
|
Місцеві податки і збори (обов’язкові платежі)
|
встановлюються сільськими, селищними, міськими радами відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, установлених законами України
|
1
|
податок з реклами
|
2
|
комунальний податок
|
3
|
готельний збір
|
4
|
збір за паркування автотранспорту
|
5
|
ринковий збір
|
6
|
збір на видачу ордера на квартиру
|
7
|
курортний збір
|
8
|
збір на участь у бігах на іподромі
|
9
|
збір за виграш на бігах на іподромі
|
10
|
збір з осіб, які беруть участь у грі на тоталізаторі на іподромі
|
11
|
збір за право використання місцевої символіки
|
12
|
збір за право проведення кіно- і телезйомок
|
13
|
збір за проведення місцевого аукціону, конкурсного розпродажу і лотереї
|
14
|
збір за проїзд на території прикордонних областей автотранспорту, що прямує за кордон
|
15
|
збір на видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг
|
16
|
збір з власників собак
|
17
|
екскурсійно-туристичний збір
|
Таблиця. Права, обов’язки та відповідальність платників податків.
Обов’язки платників податків
|
1
|
Вести бухгалтерський облік і складати звітність про фінансово-господарську діяльність та зберігати її у терміни, визначені законом
|
2
|
Подавати до податкових органів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи й відомості, пов’язані з обчисленням і сплатою податків і зборів
|
3
|
У визначені законом терміни сплачувати належні суми податків і зборів
|
4
|
Допускати посадових осіб податкових органів до обстеження приміщень, що використовуються для одержання доходів та для перевірок із питань обчислення і сплати податків
|
5
|
Давати письмові пояснення з усіх питань, що виникають під час перевірки
|
6
|
Підписати акт про проведення перевірки
|
7
|
Виконувати вимоги щодо усунення порушень
|
Права платників податків
|
1
|
Подавати державним податковим органам документи, що підтверджують їх право на пільги з оподаткування
|
2
|
Ознайомлюватися з актами перевірок і одержувати їхні копії
|
3
|
Оскаржувати рішення та дії державних податкових органів і посадових осіб
|
Відповідальність платників податків
|
1
|
Умисне ухилення від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів тягне кримінальну відповідальність (ст. 212 КК України)
|
2
|
Несплата чи неповна сплата до бюджетів суб’єктами господарської діяльності обов’язкових платежів, залежно від того, умисно чи з необережності вона допущена, тягне за собою:
а) застосування штрафних санкцій (штрафу), що накладаються контролюючими органами у разі виявлення самого факту несплати (сплати у не повному обсязі) податку, збору, іншого обов’язкового платежу;
б) сплату пені за несвоєчасне погашення податкового зобов’язання (податку, збору, іншого обов’язкового платежу);
в) адміністративну чи кримінальну відповідальність осіб, винних в умисному ухиленні від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів
|
|